Wednesday, October 19, 2011

Terpikir tak korang satu hari nanti..

Kita sebagai manusia akan mati, tak kiralah samaada masih muda ker tua ker .. Bila dah sampai ajal memang tak dapat nak tangguh dah. Macam mana kalau tiba-tiba Allah nak cabut nyawa kita,  kita time tue tengah leka buat dosa berhibur tanpa batasan, bersosial tak ingat dunia. Bayangkanlah time tue macam mana mayat kita mest aibkan macam mana tanggapan masyarakat kat kita time tu ?... Mesti lah yang buruk-buruk...

 Sekarang ni macam-macam kita dengar pasal anak muda remaja yang tidak segan silu membua dosa maksiat zina sewenangnya membuang bayi ke dalam longkang, sungai,lombong, tong sampah sampai ada juga yang sanggup membuangnya dari tingkat atas hingga pecah kepala bayi tersebut. 

Apehal lah bodoh sangat lepas dah terkantoi barulah nak menggelabah, sebelum buat tak fikir side effect dia memang geram betul lah aku. Yang jadi mangsanya sapa? bayi yang tidak berdosa yang tak tau apa, kesian yang terbaru kes remaja yang tak nak terima bayi yang dilahir luar nikah, sanggup dikelar sampai terburai isi perut budak tu. Binatang pun tak sanggup buat anak dia macam tu, ni bukan manusia tapi sesuai dipanggil syaitan bertopeng manusia. Mana pergi kemanusiaan dalam diri kita sekarang ni?? 

Dah la sudah melakukan dosa berzina, membunuh pulak tu, hmm tak tau ker betapa besarnya hukuman ke atas perbuatan membunuh. Betapa mulianya nyawa manusia di sisi Allah. Jelaslah dalam alquran yg mengatakan bhw:


“Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takutkan kepapaan; Kamilah yang memberi rezeki kepada mereka dan kepada kamu. Sesungguhnya perbuatan membunuh mereka adalah satu kesalahan yang sangat besar” [al-Israa' 17: 31]


P/S:Pada yang telah membuat dosa tue cepat-cepat lah bertaubat sebelum pintu taubat tertutup. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih lagi Pemurah.